Home » Artikel
effect outfit

Het effect van een goed gekozen outfit

Kleren maken de man of vrouw. Dat lijkt ook echt zo te zijn, want er is een effect wanneer men kiest voor een goed gekozen outfit. Dit heeft ermee te maken dat iemand betrouwbaar overkomt en er professioneel uitziet. Een zakelijke look is dan ook zeker een must bij bijvoorbeeld een sollicitatiegesprek of een gesprek over eventuele promotie. Zakelijke kleding heeft een belangrijk positief effect bij een zakelijk gesprek of meeting.

Daarbij gaat het er ook vooral om hoe iemand eruitziet en zich gedraagt. Een zakelijke look heeft bepaalde do’s en don'ts. Zo is een vrijetijdslook vaak onderdeel van een negatief effect. Het doet er ook toe welke kleuren men draagt en bij interviewers met oog voor detail kan zelfs een kleine accessoire al een groot verschil maken.

Zakelijke look

Een zakelijke look is belangrijk bij zakelijke gesprekken. Het gaat vooral om de uitstraling en niet zo zeer of iemand dure kleding of merkkleding draagt. Het is belangrijk om bij het solliciteren eerst uit te zoeken welk profiel bij het bedrijf past. Daarom heeft een goede voorbereiding een positief effect op een gesprek. Bij een gesprek voor een functie als leidinggevende hoort een andere look dan bij een gesprek als fotograaf. Ook in zulke gevallen heeft een zakelijke look een positief effect. Nette kleding dragen leidt dus tot positieve effecten, terwijl vrijetijdskleding vaak voor een negatieve indruk zorgt.

Positieve effecten

Er zijn verschillende manieren om een positief effect te krijgen op het gesprek aan de hand van een look. Nette, schone kleding die kreukvrij en gestreken is, straalt uit dat de persoon in kwestie op details let. Het is daarom verstandig de look al dagen van tevoren samen te stellen. Draag altijd rustige kleding en ga voor een outfit waarin iemand zich zelfverzekerd voelt. Een zeer positief effect komt voor wanneer de look past bij het bedrijfsprofiel. Eventueel kan dit afgemaakt worden met een stijlvolle jas in de winter. Van het begin tot het einde van het gesprek - zelfs wanneer men de deur uitloopt - wordt er naar dergelijke details gekeken.

Negatieve effecten

De look kan ook negatieve effecten hebben. Ook in een minder formeel bedrijf is een goed gekozen outfit belangrijk. Een spijkerbroek met gaten is een voorbeeld van een kledingstuk dat nooit bij een zakelijk gesprek indruk zal maken. Het zal onvoorbereid overkomen. Een zwart pak is een voorbeeld van een negatieve associatie. Zwarte pakken worden vaak met de dood geassocieerd en komen in het bedrijfsleven niet vaak voor. Felle neonkleuren vallen te veel op en hebben een negatief effect.

Effect van kleuren

Zelfs de kleur van de look kan positieve en negatieve effecten hebben op het gesprek. Donkere tinten hebben altijd een positief effect en om die reden zijn dit de ‘veilige kleuren’. Er zijn daarnaast kleuren die beter te vermijden zijn. Roze, oranje, paars en geel zijn kleuren die vaak leiden tot een negatief resultaat.

Veilige kleuren

Kleuren hebben wel degelijk een effect op onze beleving. Grijs staat voor neutraal, wijsheid, maar ook voor een saai karakter. Donkergrijs is zakelijk en autoritair. Blauw straalt juist loyaliteit en vertrouwen uit. Donkerblauw straalt betrouwbaarheid en stabiliteit uit. Wie tolerant en vriendelijk wil overkomen, kan het best voor een lichtblauwe look gaan.

Minder veilige kleuren

Daarnaast zijn er minder veilige kleuren die toch positief uit kunnen pakken. Zwart straalt autoriteit en zakelijkheid. Wit is vooral te dragen wanneer iemand er eerlijk en puur uit wil zien. Rood is een kleur die energie, kracht, assertiviteit en passie uitstraalt. Dit is bij uitstek een kleur voor een belangrijk gesprek. Donkerrood straalt elegantie en rijkdom uit. Maar tegelijkertijd heeft het ook een negatief effect. Zo denkt men vaak dat donkerrood symbool staat voor negativiteit.

Kleuren met een negatief effect

Het gebruik van minst veilige kleuren zoals paars, oranje, geel en roze is in de meeste gevallen af te raden. Een paarse look werkt meestal shockerend. Oranje doet meer denken aan avontuur dan aan een zakelijk gesprek. Geel is juist erg stimulerend, maar het kan ook intelligentie en warmte uitstralen. Roze is bijna altijd een kleur die tot een afwijzing leidt. Het is iets vrolijk, blij en zachtaardig.

Gebruik van accessoires

De meeste gesprekspartners hebben oog voor detail. Let daarom op accessoires. Kleine oorbellen en een zakelijk horloge maken vaak goede sier. Op die manier kan de look afgemaakt worden. Het is daarnaast ook belangrijk om van tevoren de handen goed te wassen en nagels bij te werken. Verzorgde nagels zijn een belangrijk teken van professionaliteit.