Sociologie Magazine nummer 1 van 2021

Thema: 

Muziek

Nummer 1 van Sociologie Magazine 2021 bevat bijdragen over onder meer de volgende onderwerpen:

Muziek als medicijn tegen maatschappelijke kwalen?
Hoe belangrijk is muziek? Kan muziek helpen bij het oplossen van maatschappelijke problemen? En moet in het licht van de huidige coronacrisis onze waardering voor muziek, en voor kunst in het algemeen, als basisbehoefte misschien worden bijgesteld? Over het 'hertoveren' van een gerationaliseerde wereld.

Logica’s achter een goede muzieksmaak
Muzieksmaak – wat doet het er eigenlijk toe? Het is leuk om erover van gedachten te wisselen, maar uiteindelijk valt over smaak niet te twisten, toch? Als mensen lekker willen inhaken met André Rieu, dan moeten ze dat toch zeker zelf weten? Of bestaan er nog steeds hiërarchische denkbeelden en valt het wel mee met de vervagende grenzen tussen 'hoge' en 'lage' cultuur?

De vermarkting van de kunst- en muzieksector
In een tijd van ondernemerschap en economisch gestuurd management, liggen de openheid en vrijheid van kunstenaars en muzikanten onder vuur. Allerlei ontwikkelingen hebben geleid tot diverse paradoxen, in de verhouding tussen kunst en samenleving. Van de opkomst van de 'logica van economische productie' naar een hoe-meer-hoe-beter-cultuur.

Sonische verbindingen tussen Nederland en Syrië
Hoe belangrijk is muziek voor Syrische vluchtelingen in Nederland? Julian Schaap en Jaber Mawazini maken duidelijk dat muziek niet alleen in staat is om mensen samen te brengen, maar ook culturele verschillen kan bestendigen. Over de kracht van muziek, het verlangen naar verdwenen werelden en de betekenis van Andre Hazes.