Drie zittende kinderen spelen met een iPad in hun midden.

9 op de 10 ouders zet kind achter beeldscherm om tijd voor zichzelf te hebben

In Nederland zetten vrijwel alle ouders met kinderen tot 6 jaar hun kind achter een beeldscherm om zelf iets anders te kunnen doen. Dat blijkt uit onderzoek van Netwerk Mediawijsheid. Volgens de onderzoekers zijn ouders zich vaak niet bewust van mogelijke negatieve langetermijneffecten op de ontwikkeling van hun kinderen.

Negatieve gevolgen schermtijd

Gemiddeld kijken kinderen 1 uur en 51 minuten per dag naar beeldschermen van bijvoorbeeld tablets, telefoons of de tv. Dit terwijl experts voor kinderen tot een jaar of 6 een maximale schermtijd van 1 uur per dag adviseren. Volgens onderzoeker dr. Anouk Tuijnman van het Trimbos-instituut, is het begrijpelijk dat ouders hun kind even achter de iPad zetten als ze zelf iets moeten doen of als hun kind onrustig is.

Ze geeft echter ook een waarschuwing. Volgens Tuijnman kan schermtijd op jonge leeftijd het slaapritme verstoren, de taalontwikkeling remmen en mogelijk leiden tot lichamelijke klachten door te veel zitten en van dichtbij turen naar een scherm. Bovendien ziet volgens het onderzoek slechts de helft van de ouders dat digitale media ook daadwerkelijk helpt om hun kinderen rustig te krijgen.


Niets missen in de sociologie?
WORD ABONNEE VAN SOCIOLOGIE MAGAZINE!


Beeldschermen als afleiding

Daarnaast gaven ouders aan dat ze digitale media gebruiken om hun kinderen af te leiden van negatieve emoties zoals irritatie of verveling. Tuijnman stelt dat “dit kan leiden tot gemiste leermomenten, omdat kinderen juist op jonge leeftijd moeten leren omgaan met hun emoties en zelfstandigheid moeten ontwikkelen tijdens momenten van verveling.”

Begeleiding belangrijk voor ontwikkeling

De onderzoekers benadrukken dat ouderlijke begeleiding bij digitaal mediagebruik juist heel belangrijk is voor de ontwikkeling van hun kind. Volgens dr. Peter Nikken, lector Jeugd & Media bij Hogeschool Windesheim, onthouden en begrijpen kinderen zo beter waarnaar ze kijken als ouders uitleg geven, dingen benoemen en vragen stellen tijdens het mediagebruik.

Meer offline activiteiten

Ondanks dat de schermtijd van jonge kinderen hoog ligt volgens Netwerk Mediawijsheid, zijn ze per dag toch nog meer tijd kwijt aan offline activiteiten zoals spelen, sporten en lezen, dan dat ze achter een beeldscherm zitten. Dagelijks houden jonge kinderen zich gemiddeld 3 uur en 40 minuten bezig met offline activiteiten. Opmerkelijk vinden deze activiteiten vaak wel plaats met een ouder erbij.

Volgens de onderzoekers is balans tussen offline- en online activiteiten belangrijk. “Vroeg inzetten op een gezonde balans met media levert op de lange termijn het meeste op”, aldus Tuijnman.