Clara Overduin over films uit de jaren ‘30
Op maandag 29 oktober vond in het Academiegebouw in Utrecht de promotie plaats van Clara Plafort Overduin. Ze promoveert bij filmwetenschappen op een onderzoek naar de populariteit van drie Nederlandse films in de jaren ’30. Deze eerste Nederlandse films waar geluid bij zat speelden zich alle drie af in de Jordaan. Overduin onderzocht de films De Jantjes (1934), Bleeke Bet (1934) en Oranje Hein (1936). Het doel van deze films was om de kijkers een Nederlands identiteitsgevoel te geven en Overduin onderzocht hoe dit bewerkstelligd werd en of dat lukte.
Hoewel Nederland in de jaren ’30 sterk verzuild was, concludeert Overduin dat de films bij de kijkers ervan inderdaad een Nederlands identiteitsgevoel opriepen. Volgens Overduin kwam dit doordat de nadruk in de films werd gelegd op typisch Nederlandse waarden. Zo accepteerden de personages de sociale posities waarin ze zaten en zaten de personages vol eenvoud en plichtsbesef.
Verder concludeert Overduin dat aan de recensies van de films wél te merken is dat Nederland in de jaren ’30 zwaar verzuild was. Uit de commentaren van de recensenten was gemakkelijk af te leiden uit welke zuil deze afkomstig waren. In de liberale recensies werd bijvoorbeeld het nationalistische karakter van de films benadrukt, terwijl de nadruk in de katholieke recensies werd gelegd op de traditionele rol die de vrouwen in de films hadden.