Redactioneel van Kurt de Wit over Sociologie Magazine 4
Man en vrouw. Man of vrouw. Man versus vrouw. Er zijn veel manieren waarop je het thema van dit nummer van Sociologie Magazine kunt lezen. Zijn ze ‘twee aardse polen van eenzelfde fenomeen’, twee aparte fenomenen of twee punten op een continuüm? Vrouw en man zijn merkwaardig genoeg allebei mens, is de conclusie in de rubriek Vergeten Sociologie. De rollen van de M/V zijn in elk geval dubbelzinniger, blijkt ook in de genderrepresentaties in commerciële teksten.
De makers van commercials gebruiken nog steeds de klassieke codes, maar gaan er ook speels mee om. Je kunt de ene pool in elk geval niet los zien van de andere. De strijd van en voor vrouwen moet er ook één zijn voor mannen. ‘Doe iets aan de mannen’, zeggen ook sommige vrouwen, zoals in de projecten voor mannen (vaak met een migrantenachtergrond of een lage opleiding) waar Iris van Huis over schrijft. Overigens moet er ook iets aan de mannen met een hoge opleiding gedaan worden, want de eerste resultaten van de Dutch Faculty Careers Survey geven onder andere aan dat vrouwen aan Nederlandse universiteiten niet minder productief zijn, maar niettemin de lagere functies van hun mannelijke evenknieën hebben. Voor beide seksen zou een ander beoordelingssysteem voor de sociologie sowieso een goede zaak zijn, bepleit Godfried Engbersen verderop in dit nummer.
Bekende Sociologe Hedy d’Ancona maakt duidelijk dat de emancipatie van M/V vooral een politiek actiepunt moet zijn. Het ‘onbehagen bij de vrouw’ is ook in Nederland en België nog niet verdwenen. De taakverdeling tussen vrouw en man moet volgens d’Ancona heroverwogen worden, misschien met radicale voorstellen gericht op welzijn in plaats van welvaart.Binnen de redactie van Sociologie Magazine is sprake van rolwisseling. Voortaan zal de hoofdredactie niet langer M/V zijn. Voor de M is het na acht jaar bij het blad tijd om zich verder te emanciperen…Kurt De Wit