Thema DenkTank 2010 - Vertrouwen in een veranderende samenleving

De Nationale DenkTank is een multidisciplinair team van ruim twintig veelbelovende master-studenten, pas-afgestudeerden en promovendi. Deze DenkTank werkt gedurende drie maanden (van half augustus tot half november) aan een set creatieve en praktische oplossingen voor een urgent maatschappelijk probleem. Het team kan daarbij rekenen op de input van vele experts uit de wetenschap, het bedrijfsleven en uit overheidskringen.Team 2010Ook dit jaar is het weer gelukt een team samen te stellen dat alweer de vijfde Nationale DenkTank zal vormen. In samenwerking met Werving en Selectiebureau YER zijn de kandidaten onderworpen aan een zware sollicitatieprocedure, bestaande uit een schriftelijke selectie, twee gesprekken en een groepsassessment.

Het recordaantal aanmeldingen en de hoge kwaliteit hiervan heeft ook dit jaar weer geleid tot een unieke groep excellente academici. Dertien universiteiten en 41 studierichtingen zijn vertegenwoordigd in de Nationale DenkTank 2010, waar onder andere juristen, werktuigbouwkundigen, filosofen, politicologen en psychologen deel van uitmaken.

Dit team van 22 masterstudenten, promovendi en pas-afgestudeerden gaat vanaf 16 augustus op zoek naar creatieve antwoorden op de vraag hoe organisaties de interactie met de burger kunnen vormgeven op een manier die leidt tot meer vertrouwen en positieve betrokkenheid. Thema 2010 Uit onderzoek blijkt dat het vertrouwen in overheidsinstellingen, uitvoeringsorganisaties en bedrijven afneemt. Ook wetenschappelijke autoriteiten genieten geen vanzelfsprekend vertrouwen meer. Tegelijkertijd verandert de samenleving in een netwerksamenleving, waarin men zich anders en dynamisch herorganiseert via hedendaagse communicatiemiddelen. Wie helpt overheid, bedrijfsleven en wetenschap vertrouwen terug te winnen?

We zoeken ‘maatschappelijke ingenieurs' die verder kijken dan hun neus lang is. We zoeken onderzoekers die creatieve antwoorden hebben op de vraag hoe organisaties de interactie met de burger kunnen vormgeven op een manier die leidt tot meer vertrouwen en positieve betrokkenheid. We zijn op zoek naar input van bèta's, journalisten, bestuurskundigen, filosofen, ethici, psychologen, economen - welke studierichting dan ook. Welke slimme oplossingen heb jij?