Wie zijn de millennials?
Het begrip babyboomers klinkt iedereen wel bekend in de oren. Tegenwoordig horen we juist veel over de millennials. Onder deze groep vallen grofweg de mensen die geboren zijn tussen 1980 en 2000. Momenteel is dit de meest besproken generatie. Wie zijn de millennials eigenlijk en om welke eigenschappen staan zij bekend?
Vijf soorten millennials
De millennials vormen de grootste generatie tot nu toe. Natuurlijk kunnen we niet iedereen over één kam scheren en daarom onderscheidt deze generatie zich in vijf soorten, gebaseerd op hun eigenschappen:
De Socializers
Deze beslaan 11 procent van deze generatie. Zij houden zich vast aan familiewaarden, vinden entertainment zeer belangrijk en zijn gesteld op hun vrijheid.
De Conservatives
Ongeveer 15 procent van de millenials valt onder deze categorie. Deze houden er vooral zogenaamde ouderwetse normen en waarden op na. Zij vinden tradities belangrijk om te onderhouden en hechten veel waarde aan structuur en etiquette.
De Achievers
Zij nemen 20 procent van de generatie in beslag en staan vooral bekend om hun ondernemingslust. Hoewel familie ook een belangrijke plek in hun leven in neemt, focussen zij zich voornamelijk op de maatschappelijke vooruitgang.
De Creatives
Met 23 procent maken de creatives bijna een kwart van de millenials uit. Zijn gebaat bij zelfontplooiing en zijn open minded.
De Challengers
Zij zijn met 32 procent de grootste groep in deze generatie. Dit zijn mensen die een competitiegeest bezitten en niet bang zijn voor het nemen van risico’s. Zij houden wel van een avontuur.
Thuis in de digi-wereld
Hoewel ieder persoon weer anders is, kunnen we in deze generatie toch een aantal overkoepelende kenmerken onderscheiden. Zo weten millenials in het algemeen goed hun weg te vinden in de digitale wereld. Zij zijn opgegroeid met de snelle technische ontwikkelingen en voelen zich meestal dus wel thuis hierbij. Daarnaast spelen sociale media en het internet vaak een grote rol in de belevingswereld van millenials, waardoor we ook wel kunnen spreken van een mediageneratie. Een alles in 1-pakket is voor hen dan ook geen overbodige luxe. Zij moeten namelijk koste wat het kost verbonden zijn met de rest van de wereld.
Werkmentaliteit
In de millennialgeneratie is het belangrijk dat je gelooft in je doelen; dan kun je immers alles bereiken. Ze zijn het meest productief met flexibele werkschema’s en een 9-tot-5-mentaliteit is voor hen wat achterhaald. Qua geldzaken staat het er bij de meeste millennials iets minder goed voor. Ze leven vaak van een lager loon en hebben over het algemeen hogere schulden. Armoede is hen dus niet onbekend. Interessant is dat ze ondanks dit gegeven toch risico’s durven te nemen. Zo springen ze makkelijker van bedrijf naar bedrijf. De trouwe werknemer die 40 jaar bij hetzelfde bedrijf werkt, lijkt langzaam maar zeker uit te sterven.