Home » Sociologiedeelt
Assertiviteit

Hoe kan assertiviteit je verder helpen in je carrière?

Voor jezelf opkomen, je grenzen aangeven en zelfvertrouwen uitstralen zijn allemaal belangrijke kenmerken van assertief zijn. Ook in je carrière zijn dit belangrijke eigenschappen. Hoe kan assertiviteit je verder helpen in je carrière? Timemanagement-expert Björn Deusings deelt drie tips.

1: Kom voor jezelf op

Wees duidelijk en zeker in gesprekken met collega’s en leidinggevenden, maar ook in vergaderingen en tijdens presentaties. Probeer je bewust te zijn van hoe je op anderen overkomt. Als je je duidelijk uit drukt en kunt aangeven wat je (niet) wilt, heb je ook minder stress. Je hoofd zit dan namelijk niet langer zo vol met drukke gedachten. Als je je communicatie en samenwerking verbetert, houd je je relaties gezond en haal je meer uit je dagelijkse gesprekken en vergaderingen. Dit soort vaardigheden kun je bijvoorbeeld leren tijdens een assertiviteitstraining.

2: Bewaak je tijd

Het is belangrijk dat je agenda vooral is gevuld met je eigen verantwoordelijkheden. Je kunt je eigen tijd bewaken door bijvoorbeeld één overzichtelijke lijst te maken met alle dingen die je moet doen. Probeer alles op te schrijven, zodat je een duidelijk beeld krijgt van waar nog ruimte is en waar niet. Dit helpt je ook om overzicht te houden over de kanalen waar nieuwe taken, afspraken en verantwoordelijkheden binnenkomen. Stroomlijn deze kanalen en communiceer dit naar je collega’s, zodat je niet op onverwachte momenten overrompeld wordt door verzoeken. 

3: Op tijd ‘nee’ zeggen

Wees zelfverzekerd en durf op tijd ‘nee’ te zeggen. Door je mening duidelijk te formuleren weet je dat je gehoord wordt. Als je vaker durft te zeggen wat je wilt, wat je vindt en wat je voelt, wordt de samenwerking met je collega’s en baas sterk verbeterd. Bovendien kun je beter omgaan met kritiek, door tot de kern ervan te komen en er op een constructieve manier mee om te gaan. Daarnaast kun je zo ook feedback in de praktijk toepassen, waardoor je jezelf tot een aangename en constructieve gesprekspartner maakt.

Wees dus assertief in je carrière, en wees vooral niet bang dat je collega’s je niet meer aardig en misschien zelfs arrogant vinden. Als je je eigen grenzen bewaakt en dit op een duidelijke manier communiceert zullen de meeste van je collega’s dit juist waarderen.

Foto: Unsplash