Staalkaart van de sociologie
Jammer genoeg blijft er een kenniskloof tussen hoog- en laag opgeleiden. Je haalt meer uit het internet als je hoger opgeleid bent. Wat betekent het dat een digitale generatie in de maak is? Het gebruik van andere media en vooral van televisie neemt af. De gevolgen voor het lezen van boeken zijn wellicht dramatisch (Verboord & Van Luijt). Maar liefst 90 procent van de leerlingen in het secundair onderwijs maakt gebruik van websites met boekbesprekingen. Hoe meer ze die websites gebruiken, hoe meer ze alleen recente en populaire boeken lezen en hoe meer ze boeken niet tot het eind uitlezen. Deze leerlingen beleven ook minder plezier aan het lezen van boeken. Websites met boekbesprekingen dreigen met andere woorden het eigenlijke lezen te vervangen.
Op het internet is spelletjes spelen, online gaming, een populaire bezigheid onder jongeren en oudere jongeren. Bekende spellen als Second Life en World of Warcraft geven je een gevoel van totale vrijheid in wie je (virtueel) bent en wat je (virtueel) doet. Maar dat gevoel is niet geheel terecht (Aupers). In World of Warcraft bijvoorbeeld, kun je enkel vooruitgang boeken in het spel als je samenwerkt in gilden met andere spelers. Die gilden lijken in heel wat opzichten op een moderne arbeidsorganisatie: er is een strikte arbeidsdeling, er is een hiërarchische structuur en je bent verplicht op welbepaalde uren online te zijn. Kort gezegd, spelen is werken! Je hebt je rol te spelen en je staat bloot aan ongelijkheid, sociale druk en vervreemding.
De doe-alles-ober
In de ‘echte’ arbeidswereld vallen de gevolgen van het introduceren van nieuwe ICT evenmin te onderschatten. De arbeidsdeling neemt andere, meer versnipperde vormen aan (Benders, De Ruijsscher & Schouteten). Je hebt het vast al meegemaakt op een terras: een ober komt je bestelling opnemen op een handheld computer (pda), iemand anders leest die informatie binnen in het café en maakt je bestelling klaar, de ober (soms weer een andere) brengt je bestelling en afrekenen doe je misschien bij nog een ander. Je hoeft niet nostalgisch te verlangen naar een doe-alles-ober om te zien dat de jobinhoud van obers er door de komst van handhelds heel anders uitziet. Het gebruik van e-mail in bedrijven heeft tot slot gevolgen voor de manier waarop beslissingen worden genomen (Cambré, De Jong & Goedee). Het is niet langer noodza kelijk om elkaar face-to-face te ontmoeten.
E-mail maakt het mogelijk om informatie gericht te versturen naar een select publiek. Je kunt in een e-mail ook een interpretatie geven van informatie en opinies en dus eigenlijk jouw interpretatie opdringen aan de ontvanger. De ontvanger interpreteert echter ook jouw bericht, dus echte overeenstemming bereiken is lastig. En communicatie via e-mail zet ook aan tot ‘politiek’ gedrag: je echte bedoeling verbergen (omdat er geen non-verbale controle mogelijk is), pas antwoorden wanneer het je goed uitkomt, niet naar iedereen antwoorden... Kortom, wie denkt dat e-mailverkeer leidt tot rationele beslissingen, zou wel eens bedrogen kunnen uitkomen!
Gemeenschapsgevoel
De impact van ICT is overigens ook zichtbaar op de Dag van de Sociologie. Tot niet zo lang geleden was er van laptops, beamers en powerpointpresentaties nog geen sprake op de jaarlijkse sociologendag. Maar sociologen komen natuurlijk ook naar het jaarlijkse congres vanwege het sociale gebeuren. Het gevoel een gemeenschap te zijn wordt er versterkt. Daar zorgt de uitreiking van prijzen voor (zie kader), het toekennen van het erelidmaatschap van de NSV aan Cor Lammers (zie Facta nummer 2) en Lammers’ plenaire lezing over ‘Preventieve discriminatie en de war on terror’. En niet te vergeten: afsluiten doen sociologen altijd met een borrel!
Dit artikel verscheen eerder in Sociologie Magazine:
Facta nummer 3 van 2007
Wilt u dit nummer nabestellen?
Of direct een abonnement nemen?
Of dit nummer in de winkel kopen?